Bidrar fenomenet «Den årlige krise- og beredskapsøvelse» til øket beredskap og evne til kriseledelse? Og kanskje viktigere: Er det mulig å øke effekten uten vesentlig økning i innsats? En lang rekke forskningsresultater fra et bredt faglig spekter kan tyde på at svaret er Ja, det er mulig. Men vi må snu tilnærmingen til kriseøvelsen og beredskapsarbeidet på hodet.
Men jeg er også overbevist om at Njå tar feil når han hevder følgende:
Njå mener den første tiden etter en øvelse eller en virkelig hendelse er den viktigste for læring, og må utnyttes langt bedre.»1
Fordi Njå med denne tilnærmingen definerer øvelsen eller hendelsen som et startpunkt i deltakernes læringsprosess...
...og aksepterer med det implisitt at krise- og beredskapledere stiller uforberedt til øvelsen…
...som igjen betyr at de heller ikke er (var) forberedt på en virkelig hendelse.
Den er i tilfelle avslutningen3. Den bør vise deltakerne hva de kan, hva de behersker - at utstyr, samarbeid og kommunikasjon fungerer.
Slik det er i dag, erfarer deltakerne at lite er forbedret siden sist. De mister tiltro til det systemet de skal være en del av, til samarbeidende organisasjoner og til de verktøy som skal brukes, og som de kun bruker når det er krise eller når de øver.4
Verktøy for kriseledelse? Flipover og tusj, om du har tilgang til det så er excel og Outlook nyttig.
-- Storm Jarl Landaasen, sikkerhetsjef/Telenor
Kort og godt et demotiverende utgangspunkt for både øvingsdeltakere, øvingsledere og skattebetalere.
«Vi må sikre at alle deler av øvelsen har blikket rettet på øvingsmålene og at det vi lærer blir videreført i etterkant».
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
-- Albert Einstein
EN
Oppstykket læring, spaced learning, virker bedre enn massiv læring, massed learning. Flere korte læringsinngrep virker bedre enn ett langt. Du må repetere for å huske, og du må huske å repetere. Dette er noe av det første psykologene begynte å interessere seg for, innledningsvis gjennom Hermann Ebbinghauss arbeider i siste halvdel av 1800-tallet.6
Det er ikke innlæring men gjenkalling/gjenfinning av informasjon som står for den største andel læringsvikt 7
TO
Hjernen kan ikke fordra kjedelige ting - Den må engasjeres. Jo bedre man kjenner seg igjen i og kan identifisere seg med en situasjon jo bedre lærer man 8
TRE
Scenario- og case-basert er trolig de mest effektive læringsinngrepene vi kjenner. Den virkelige verden slår scenariobasert trening men i et kontrollert treningsmiljø får ikke feilene dine konsekvenser for liv, helse eller infrastruktur. I tillegg kan vi påvirke læringens robusthet og varighet gjennom scenariodesignet 9
FIRE
Erfaring teller i beslutninger - jo flere situasjoner og scenarier du har erfart eller studert, jo bedre er du i stand til å håndtere en helt ny og ukjent situasjon.10 I tillegg har forskning vist at trening av arbeidsminnet kan forbedre flytende intelligens - vår evne til å løse nye problemer. Mestringsfølelse er vesentlig for læring 11
FEM
Mange studier har vist at «Team Based Learning» er en særdeles effektiv tilnærming, sannsynligvis fordi den fremmer etablering av «(Team) Shared Mental Models» og «Mutual Mental Models» 12
SEKS
Som siste punkt: Team Based Learning kombinert med case og scenariobaserte læringsinngrep ser ut til å ikke bare øke teamets evner, det individuelle læringsutbyttet ser også ut til å bli positivt påvirket.13
It is common sense to take a method and try it. If it fails, admit it frankly and try another. But above all, try something.
—Franklin D Roosevelt (1882-1945), 32nd U.S. president
Øving rettes mot å håndtere ukjente situasjoner.
For å beherske situasjonen kreves det trening, utdanning og øving.
Og caset/scenariet er kanskje det beste læringsinngrepet for å øket volumet, antallet situasjoner man har vært utsatt for.
«Sure, training is expensive, but have you priced ignorance lately?»
Sikkerhetsversjonen lyder:
«hvis du synes beredskap er dyrt, prøv en katastrofe»
A great deal of intelligence can be invested in ignorance when the need for illusion is deep.
--Saul Belloe
Excellence is an art won by training and habituation. We do not act rightly because we have virtue or excellence, but we rather have those because we have acted rightly. We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act but a habit.
Om fotnotene: Flere av studiene i note 6-13 dekker mer enn et av grunnlagspunktene i teksten over.
1 Seminaret var omtalt i bl.a. Dagens Næringsliv (http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2597826.ece) og Rana Blad (http://www.ranablad.no/Innenriks/article6609554.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=tweet_button&ns_source=twitter&ns_linkname=twitter&ns_fee=0)
2 Interessant nok er nivåinndelingen strategisk/operativt/taktisk(+ evt. stridsteknisk) ikke etablert i alle organisasjoner, bl.a. DSB opererer med rekkefølgen strategisk/taktisk/operativt - Er det rart de involverte misforstår hverandre?
3 Dette kan fort bli en semantisk eksersis. Til det er saken for viktig, jeg vil heller diskutere løsning.
4 Jeg slår et slag for enkle verktøy! Dropp krisehåndteringsverktøy og hold deg til det som brukes i det daglige, f.eks, Word, Excel, Powerpoint, mail og chat. Flip-over og whiteboard er undervurdert som stabsverktøy. Hvorfor? Fordi vi ikke kan tillate at «knoting» med verktøyet begrenser organisasjonen - Et krisehåndteringsverktøy er ofte en krise i seg selv.
5 Njå et al har utledet sin egen definisjon av læring. Jeg forholder meg til den godt prøvde: Læring er relativt varig endring av adferd som kort-versjon og The American Psychology Association’s Learning is the process of acquiring new and relatively enduring information, behavior patterns, or abilities, characterized by modification of behavior as a result of practice, study, or experience som lang-versjon. Det viktigste elementet er «characterized by modification of behaviour». Uten adferdsendring - Ingen læring. Opplisting av erfaringspunkter er med andre ord IKKE det samme som at vi har lært.
6 Læringspsykologien er omfattende, se bl.a. Squire L & Kandel E (1999) Memory Scientific American Press (NY), Ebbinghaus H Über das Gedächtnis Untersuchungun Zur Experimentellen Psychologie (diverse opplag, opprinnelig publisert 1885), Nolte, J. (1993) The Human Brain: An Introduction to its Functional Anatomy, Hasher L & Zacks RT (1984) Automatic processing of fundamental information: the case of frequency of occurrence
7 Pashler H (2006) How We Learn APS Observer
8 Også her ligger et overveldende forskningsmateriale til grunn men jeg skal i denne omgang begrense meg til Daniel Kahneman: Kahneman D (2011) Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus & Giroux (New York).
9 bl.a. How Do People Learn Best? Chief Learning Officer Magazine http://clomedia.com/articles/view/how-do-people-learn-best
10 Wolgast KA (2005 Command Decision Making - Experience Counts, US Army War College, Turk-Browne N et al (2006) Linking implicit and explicit memory: common encoding factors and shared representations Neuron 49
11 Improving fluid intelligence with training on working memory Jaeggi SM, Muschkuehl M, Jonides J, Perrig WJ, UoMich 2008
12 Bransford et al ed. (2000) How People Learn (Kapittel 2. How Experts Differ From Novices) National Academy Press (Washington, DC), Entin EE & Serfaty D (1999) Adaptive Team Coordination, The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society June 1999 vol. 41 no. 2, Mathieu JE Heffner TS Goodwin GF Salas E Cannon-Bowers JA (2000) The Influence of Shared Mental Models on Team Process and Performance Journal of Applied Psychology
13 Razzouk R (2011) The Effect of Case Studies on Individual Learning Outcomes Attitudes Toward Instruction, and and Team Shared Mental Models in a Team-Based Learning Environment in an Undergraduate Educational Psychology Course Florida State University
14 Magiske ting skjer når mennesker setter seg rundt et bord for å løse et problem de alle er opptatt av å løse!
15 Fritt etter Dr. Kjetil Anders Hatlebrekke, Senter for etterretningsstudier Forsvarets skole i etterretnings- og sikkerhetstjeneste
16 Treverton GF (2009) Intelligence for an Age of Terror Cambrigde University Press. Treverton siterer bl.a. Professor R.V. Jones «the founder of modern scientific intelligence» i sin drøfting av Secrets, Puzzles, Mysteries, and Complexities
17 Når krisen treffer kan du være sikker på to ting: Deler av kriseledelsen er ikke tilstede og batteriet på mobiltelefonen din er nesten tomt.
1 kommentar:
En lærende organisasjon må tenke læring kontinuerlig. Å stykke dette opp i trening, utdanning og øving er ikke bare enkelt og genialt, det er logisk. At "jentene og gutta på bakken" er gode i håndverket/faget sitt er fordi de utøver faget sitt skarpt hver dag som du sier. Uavhengig av om vi snakker om en paramedic, brannkonstabel, politibetjent, geværmann i TMBN eller han i Norsk folkehjelp i flyktningeleiren i xx. Det er apparatene bak som skal tenke neste steg og allokering av rett ressurs til rett tid ift dette som oftest feiler, som oftest trener og øver både minst og feil. Og samtidig som er det elementet som kan "make the big difference" under større kriser. Fortsett å terpe på dette Jens Chr! Freddy Furulund. Sjef FSES
Legg inn en kommentar